1. Estás en:
  2. La Filmoteca / Programació / Bàsics filmoteca

Bàsics Filmoteca

Menuda Filmo

La Filmoteca de l’IVAC va iniciar a l'octubre de 2010 una programació especial sobre la història del cinema sota l'etiqueta BÀSICS FILMOTECA. Àdhuc tenint com a primera premissa l'objectiu, inherent a tota programació de la Filmoteca, de difondre la cultura cinematogràfica en un sentit ampli, aquest projecte té també una clara motivació didàctica.

Per aqueix motiu, cada projecció està acompanyada d'una presentació i un col·loqui després del seu passe, que és a càrrec d'especialistes en història i teoria del cinema: crítics, professors universitaris, professionals de filmoteca… Cadascuna de les sessions pretén adonar d'un aspecte o període destacat de la història del cinema. Així les pel·lícules seleccionades, dins de les múltiples opcions que es presentaven i sent impossible l'exhaustivitat, es pretenen representatives i amb especial significació dins del desenvolupament de l'art cinematogràfic: des de Méliès i els germans Lumière fins a Deseando amar, passant per Nosferatu, Ciudadano Kane o El séptimo sello, sense oblidar el cinema clàssic nordamericà o pel·lícules pertanyents als Nous Cinemes nacionals i el seu precedent neorrealista.

Obertes al públic en general, estan dirigides principalment al públic universitari, sent gratuïta l'entrada presentant en taquilla el carnet d'estudiant.

 

BÀSICS FILMOTECA: EL CINE DOCUMENTAL

del 14 de gener al 09 de juny de 2016

> Ver información completa del ciclo

El 14 de gener inaugurem una nova edició de Bàsics Filmoteca, un projecte que va nàixer en 2010 amb una clara vocació pedagògica: facilitar al públic –en especial, a l'universitari, per al qual l'entrada és gratuïta– una major comprensió del llenguatge i la història del cine a través de pel·lícules imprescindibles, presentades per especialistes en la matèria i complementades amb un dossier. Després de dedicar les anteriors edicions de Bàsics Filmoteca a la història general del cine (2010-2011), les pel·lícules essencials de la primera dècada del segle XXI (2011-2012), els gèneres cinematogràfics (2012-2013), el cine espanyol (2013-2014) i el cine d'autor (2014-2015), en 2016 farem un recorregut per les pel·lícules “bàsiques” del cine documental, des de les primeres filmacions dels germans Lumière en 1895 fins a la misteriosa i absorbent exploració en 3D que Herzog fa de la cova de Chauvet en La cueva de los sueños olvidados. Les sessions del cicle, programades els dijous a les 19 hores de gener a juny, s'aproximaran a subgèneres del cine de no ficció, com ara el documental de propaganda, el cinéma vérité, l'assaig fílmic, el documental autobiogràfic, el found footage (cine de metratge trobat) o el fake (fals documental).

BÀSICS FILMOTECA. CINE D'AUTOR

del 20 de novembre de 2014 al 07 de maig de 2015

> Ver información completa del ciclo

Torna una nova edició de Bàsics Filmoteca, que en esta edició posa el focus en el concepte de cine d’autor i la seua plasmació històrica. La selecció de la vintena de títols que integren el cicle comprén tant cineastes clàssics (encara que alguns d’ells se’ls identifique amb la modernitat cinematogràfica) com contemporanis (en este moment encara en actiu), que representen de manera canònica l’autoria cinematogràfica.

BÀSICS FILMOTECA: CINE ESPANYOL (1930-1980)

del 07 de novembre de 2013 al 10 d'abril de 2014

> Ver información completa del ciclo

Al març, Bàsics Filmoteca rastreja els trets de la modernitat cinematogràfica en els dos nous cines que van portar aire fresc a la cinematografia espanyola dels anys seixanta: el denominat Nou Cine Espanyol (Nueve cartas a Berta) i l’Escola de Barcelona (el manifest pop de la qual seria Dante no és únicamente severo). També estan programades dos pel·lícules imprescindibles de la dècada següent, ambdós produïdes per Elías Querejeta: l’essencial El espíritu de la colmena i el documental de culte El desencanto, espècie de teràpia de grup en què la família de Leopoldo Panero, el “poeta oficial del franquisme”, exorcitza els seus fantasmes.

BÀSICS FILMOTECA. ELS GÈNERES CINEMATOGRÀFICS (III)

del 28 de febrer al 09 de maig de 2013

> Ver información completa del ciclo

La present edició de Bàsics Filmoteca es tanca al maig amb dos sessions dedicades, respectivament, a la paròdia, il·lustrada per la revisió en clau d’humor del cine clàssic de terror duta a terme per Mel Brooks a El jovencito Frankenstein, i al tractament dels gèneres cinematogràfics en el cine postmodern, amb una pel·lícula, El juego de Hollywood, que posa en evidència les estratègies comercials i comunicatives de la gran indústria cinematogràfica contemporània.

BÀSICS FILMOTECA: ELS GÈNERES CINEMATOGRÀFICS (II)

del 17 de gener al 28 de febrer de 2013

> Ver información completa del ciclo

Bàsics Filmoteca ens brinda l’oportunitat de tornar a gaudir en pantalla gran d’Amanecer, la pel·lícula amb què Murnau va elevar el cine a les seues més altes cotes expressives, just abans que l’arribada del sonor restara fluïdesa, durant un temps, al llenguatge cinematogràfic. A més del melodrama, hi ha programades sessions dedicades al cine d’aventures (il·lustrat per El Tesoro de Sierra Madre, de John Huston, mestre del gènere), el western clàssic (Río Rojo) i el musical (Un día en Nueva York). D’estos dos gèneres els espectadors podran completar els coneixements adquirits en Bàsics Filmoteca amb el visionat d’altres grans westerns i musicals, gràcies a la coincidència dels cicles dedicats a Howard Hawks i al musical americà.

BÀSICS FILMOTECA: ELS GÈNERES CINEMATOGRÀFICS. PRIMERA PART

del 08 de novembre al 20 de desembre de 2012

> Ver información completa del ciclo

Torna el cicle Bàsics Filmoteca, que en esta edició posa el focus en eixe àmbit tan fonamental que és el dels gèneres cinematogràfics. La selecció de la vintena de títols que compon el cicle se centra en el cine nord-americà, essencialment el clàssic, en tant que és el model de referència en el tema que ens ocupa. El gènere, com a inqüestionable fenomen històric, es cultiva a Hollywood, sobretot durant l’època de plenitud de l'studio system, i aconseguix en eixe moment un cert grau “ideal” de desenrotllament. Això no és obstacle perquè la mateixa idea de gènere i moltes de les convencions i codificacions dels gèneres clàssics sobrevisquen al model en què es van gestar i troben un acomodament bastant productiu en èpoques posteriors. A més, els gèneres també passen a ser un referent constant en la mesura que ja formen part de la història del cine com a categoria clau del cine clàssic. Objecte, per tant, per a la cita, la paròdia, el pastitx, l’homenatge, el revival o la reflexió metalingüística, des de la mirada manierista fins a la postmoderna. De tot això intentarà deixar constància Bàsics Filmoteca.

Després d’una sessió inaugural en què es projectarà "Casablanca", la resta de sessions d’esta primera part del cicle s’aproximarà a algunes manifestacions del cine negre (el cine de gàngsters dels anys 30, representat per "Los violentos años veinte", i el noir dels 40, de la mà de Huston i "El halcón maltés"), la comèdia (el còmic burlesc de Chaplin en "La quimera del oro"; la comèdia sofisticada de Lubitsch en "Ser o no ser") i la ciència-ficció ("La humanidad en peligro", considerada una obra mestra del subgènere centrat en les mutacions genètiques causades per la bomba atòmica, tan cultivat en els anys 50).

Les sessions, d’un marcat caràcter didàctic, són gratuïtes per a estudiants i compten amb una presentació i un col·loqui a càrrec d’un especialista cinematogràfic. Com que, igual que en l’anterior edició, el cicle compta amb la col·laboració de la revista Caiman Cuadernos de Cine, algunes de les sessions seran presentades per crítics de la revista.

BÀSICS FILMOTECA SEGLE XXI. TERCERA PART

del 19 d' abril al 15 de juliol de 2012

> Ver información completa del ciclo

La Filmoteca, amb la col·laboració de la revista Caimán CdC, continua prenent el pols al que més destaca del cine de la passada dècada amb el cicle Bàsics Filmoteca segle XXI. En la programació d’este trimestre trobem dos autors àmpliament consagrats, Godard i De Palma, que amb ELOGIO DEL AMOR i REDACTED demostren conservar, després de diverses dècades darrere de la càmara, la lucidesa de les seues respectives mirades. Almodóvar, per la seua banda, va tornar a la seua faceta més manxega i ens va brindar a mitjan dècada una de les seues pel·lícules més redones, un compendi brillant dels seus temes i estils aplaudit per la crítica i el públic.

Les filmografies de la japonesa Naomi Kawase i el taiwanés Hou Hsiao-hsien són exemples de la regeneració que ha aportat Àsia al cine contemporani en els últims vint anys. Encara que en l’actualitat el boom asiàtic s’ha anat apagant —i, en tot cas, el focus s’ha desplaçat ara al Sud del continent, a països com Tailàndia i Filipines— la qualitat de les pel·lícules de Kawase i Hou Hsiao-hsien confirma que quan s’esgota una tendència passatgera només resistixen els millors. Una altra cinematografia nacional, molt més pròxima, que destaca en els festivals internacionals dels últims anys és la portuguesa; noms com Miguel Gomes, João Pedro Rodrigues o João Canijo se sumen al de Pedro Costa, director de JUVENTUDE EM MARXA i responsable d’una de les filmografies més personals del cine contemporani, a cavall entre la ficció i el documental.

Tres de les pel·lícules que componen esta entrega s’inscriuen precisament en el cine de no ficció, calaix de sastre en què caben des del documental expositiu tradicional al diari fílmic, passant pel cine assaig. En esta última categoria s’emmarquen tant la lliçó de cine i vida que construïx Agnès Varda en LOS ESPIGADORES Y LA ESPIGADORA com la lírica evocació de les empremtes del temps en la ciutat de Liverpool en OF TIME AND THE CITY. Una pel·lícula l’eix fonamental de la qual és la memòria, cosa que podria també apuntar-se, salvant les distàncies, respecte al SOBIBÓR de Lanzmann. Mentres Terence Davies construïx la seua pel·lícula a base d’imatges d’arxiu, Lanzmann manté l’aposta estètica i ètica de la seua obra magna, SHOAH, en la qual prescindix de les imatges de l’horror en els camps d’extermini per a cedir el protagonisme a la memòria oral dels protagonistes.

Si bona part del millor cine de les albors del nou mil·lenni ens arriba d’eixe terreny de la no ficció és, entre altres coses, perquè la crisi del relat és un dels símptomes substancials d’este període. No obstant això, mentres el cine dominant en les sales s’acosta cada vegada més al cine d’atraccions dels orígens i posa l’èmfasi en l’espectacle en detriment de la narració, com assenyala Àngel Quintana, “les xicotetes pantalles proposen el retorn al plaer del relat interminable”. L’auge de les sèries de televisió (sobretot nord-americanes) és un fet, com ho és que algunes d’estes es troben entre els millors productes audiovisuals de l’última dècada, molt per damunt del nivell de qualitat mitjà del cine comercial. La Filmoteca no podia donar l’esquena a esta realitat i per això el dia 7 de juny Bàsics Filmoteca segle XXI estarà dedicat a les sèries, amb una sessió especial que analitzarà les claus d’este fenomen.

BÀSICS FILMOTECA SEGLE XXI. SEGONA PART

del 19 de gener al 29 de març de 2012

> Ver información completa del ciclo

La Filmoteca de l’IVAC prosseguix el seu repàs de les pel·lícules més destacades de l’última dècada de la mà de la revista Caimán Cuadernos de Cine (la nova publicació editada pels responsables de Cahiers du cinéma-España, que la substituïx i conserva les mateixes característiques i línia editorial que la seua predecessora). Les sessions de Bàsics Filmoteca tenen lloc els dijous a les 19 hores i mantenen una clara vocació didàctica i de reflexió, recolzada en l’entrega d’un dossier sobre la pel·lícula, la presentació a càrrec d’un especialista cinematogràfic i un col·loqui després de la projecció.

En este segon trimestre, els espectadors de Bàsics Filmoteca podran disfrutar del testament fílmic del mestre Bergman (“Saraband”); quatre exemples del brillant equilibri entre autoria i indústria dut a terme per alguns cineastes nord-americans contemporanis (Lynch, Van Sant, Tarantino i els germans Coen); dos de les revelacions asiàtiques que més han sonat en esta dècada (el xinés Jia Zhang-ke i el tailandés Apichatpong Weerasethakul, que va guanyar la Palma d’Or a Canes amb esta enlluernadora “Uncle Boonme recuerda sus vidas pasadas”); la francojaponesa “Yuki y Nina”, fruit de la col·laboració entre Girardot i Nobuhiro Suwa, que il·lustra a la perfecció un concepte, el de cine transnacional, molt propi d’este principi de segle i les seues tendències globalitzadores; i, finalment, la que és sens dubte una de les millors pel·lícules espanyoles dels últims temps, “En construcción”, que inaugurava l’any 2000 una dècada en què l’ambigüitat de les relacions entre realitat i ficció donaria molt que parlar.

BÀSICS FILMOTECA SEGLE XXI. PRIMERA PART

del 20 d' octubre al 15 de desembre de 2011

> Ver información completa del ciclo

La Filmoteca de l'IVAC presenta, a partir del 20 d'octubre i en col·laboració amb Cahiers du cinéma. España, "Bàsics Filmoteca", una programació especial que es va iniciar l'any passat i que en esta edició està dedicada al cinema del segle XXI. Les sessions, amb presentació i col·loqui, es desenvoluparan fins al mes de juliol en tres lliuraments trimestrals i tindran lloc els dijous a les 19 hores, encara que les pel·lícules tindran el seu habitual segon passe. Obertes al públic en general, estan dirigides principalment al públic universitari i l'entrada serà gratuïta presentant en taquilla el carnet d'estudiant.

Lògicament, l'esperit del projecte es manté: a més de difondre la cultura cinematogràfica en un sentit ampli, funció inherent a tota programació de filmoteca, també existeix en ell una clara motivació didàctica. Per eixa raó, cada projecció anirà acompanyada d'una presentació i un col·loqui posterior, a càrrec d'especialistes en teoria i història del cinema: crítics, professors universitaris, professionals de filmoteca…

"Bàsics Filmoteca segle XXI" pretén mostrar el cinema més significatiu dels últims anys. El cicle està compost per alguns dels títols més representatius realitzats entre 2000 i 2010. En la selecció definitiva s'ha tingut en compte la llista que Cahiers du cinéma. España va publicar en el seu número de febrer de 2010, amb les 20 millors pel·lícules de l'última dècada segons els seus crítics. Deu d'eixos títols, començant pel més votat de la llista, "Deseando amar", de Wong Kar-Wai, s'inclouen en el cicle. Estes sessions, que s'anomenen "Cahiers du cinéma. España presenta", seran introduïdes per crítics de la revista el tercer dijous de cada mes.

El cicle, que es completa amb la programació d'altres títols que considerem importants i essencials del període que ens ocupa, pretén en el seu conjunt ser molt plural, donant cabuda a les diverses tendències que constitueixen el cinema que es fa en l'actualitat, per la qual cosa estan presents, des d'un punt de vista geogràfic i industrial, les més importants cinematografies, però també el cinema de gènere i el d'autor (dominant en la selecció), sense oblidar-nos, d'altra banda, del cinema documental o d'animació.

Totes la projeccions respectaran el format i versió originals, ja que "Bàsics Filmoteca" es planteja també l'objectiu de transmetre el valor que suposa l'experiència d'assistir a una sala cinematogràfica.

BÀSICS FILMOTECA. UNA INTRODUCCIÓ A LA HISTÒRIA DEL CINEMA. TERCERA PART

del 24 de març al 09 de juny de 2011

> Ver información completa del ciclo

Tercera part del cicle "Bàsics Filmoteca", que comptarà amb sessions dedicades a cineastes de la talla de Bergman i Ozu i intentarà analitzar algunes de les claus del neorealisme italià, la modernitat o la postmodernitat cinematogràfiques. La present edició de "Bàsics Filmoteca" es tancarà, a més, al juny amb una sessió dedicada al cinema d'animació.

BÀSICS FILMOTECA. UNA INTRODUCCIÓ A LA HISTÒRIA DEL CINEMA. SEGONA PART

del 13 de gener al 10 de març de 2011

> Ver información completa del ciclo

BÀSICS FILMOTECA. UNA INTRODUCCIÓ A LA HISTÒRIA DEL CINEMA. PRIMERA PART

del 27 d' octubre al 16 de desembre de 2010

> Ver información completa del ciclo

La Filmoteca de l'IVAC presenta a partir del 28 d'octubre "Bàsics Filmoteca", una programació especial sobre la història del cinema, des dels seus orígens fins al cinema contemporani, que es desenvoluparà fins al mes de juny en tres lliuraments de periodicitat trimestral. Les sessions tindran lloc tots els dijous a les 20h, encara que les pel·lícules tindran un segon passe sense presentació. Obertes al públic en general, estan dirigides principalment al públic universitari i l'entrada serà gratuïta presentant en taquilla el carnet d'estudiant.

Tenint com a primera premissa l'objectiu de difondre la cultura cinematogràfica en un sentit ampli, cosa inherent a tota programació de La Filmoteca, aquest projecte té també una clara motivació didàctica. Per eixe motiu, cada projecció anirà acompanyada d'una presentació i un col·loqui després del seu passe, a càrrec d'especialistes en història i teoria del cinema: crítics, professors universitaris, professionals de filmoteca… Cadascuna de les sessions atendrà a un aspecte o període destacat de la història del cinema. Les pel·lícules seleccionades, dins de les múltiples opcions que es presentaven i sent impossible l'exhaustivitat, es pretenen representatives i amb especial significació dins del desenvolupament de l'art cinematogràfic: des de Méliès i els germans Lumière fins a "Terciopelo azul", passant per "Nosferatu", "Ciudadano Kane" o "El séptimo sello", sense oblidar el cinema clàssic americà o pel·lícules pertanyents als Nous Cinemes nacionals i el seu precedent neorrealista.

Totes la projeccions seran en suport fotoquímic i en versió original subtitulada, ja que "Bàsics Filmoteca" pretén, més enllà d'oferir a l'espectador una sèrie d'eines per al seu major coneixement de la història del cinema, transmetre el valor que suposa l'experiència col·lectiva d'assistir a una sala cinematogràfica per a veure un film en la seua versió i format originals.

Aquest primer trimestre abasta des dels orígens del cinema fins als primers passos del cinema sonor.

AGENDA DE ACTUALIDAD Y PROGRAMACIÓN

  • Dona't d'alta com usuari
  • Facebook
  • Registre telemàtic
  • Instruccions tramatació Telemàtica
  • La festa del curt
  • Catàleg de la Filmoteca
  • Restauracions IVAC
  • Curts20'17''
  • FestiMapp
  • Bàsics Filmoteca_2017
  • Imatges per rescatar
  • EFG 1914
  • CulturArts IVAC recupera els teus records
  • Berlanga Film Museum
  • Taller estándares metadata
  • EDCINE

© Copyright 2010. Institut Valencià de Cultura - Generalitat Valenciana. Desarrollado por Grafico.es

Perfil del Contratante | Avís Legal | Contacto | Alta d'usuaris | RSS