1. Estás en:
  2. La Filmoteca / Programació / Cicles

CRIMS I OMBRES: EL CINEMA NEGRE CLÀSSIC

Amb el títol Crims i ombres, La Filmoteca presenta un àmplia retrospectiva sobre el cinema negre del període clàssic, en el qual es concentren les manifestacions més canòniques del gènere.

Més enllà de l’ambigüitat del terme, que pot tindre diversos significats, amb el temps i al costat del western, el cinema negre s'ha convertit en un dels pilars de l'edifici mític del cinema de Hollywood, vinculat a la seua edat daurada. De manera coherent amb l'enunciat triat, la majoria dels títols del cicle pertanyen, sobretot, a l'època clàssica, però també al període en què comença la crisi del sistema d'estudis (dècades dels 40 i 50). Com a model genèric singular, posseïdor d'una configuració pròpia, el considerem diferent del primitiu cinema de gángsters dels anys 30 (que també està representat amb un grapat de títols) i del policíac modern o thriller postclàssic que sorgeix a partir dels anys 60, la qual cosa no vol dir que no assumisca i incorpore elements del primer o no puguem rastrejar les seues empremtes en aquest últim. Els títols inclosos en el cicle són la prova que el cinema negre, com a referent mític, forma part del nostre imaginari col·lectiu. És el malson que ix de la fàbrica de somnis quan estava en plena plenitud i quan comença a decaure, i està associat en la nostra memòria a la icònica figura de Bogart, al cinema en blanc i negre, a les atmosferes plenes de fum i a les frases i rèpliques que assoten l'aire.

Aquest mes estan programades tres de les pel·lícules del cicle. SOLO SE VIVE UNA VEZ, protagonitzada per un Henry Fonda en estat de gràcia, és la segona pel·lícula americana de Fritz Lang, un retrat social en el qual el tema de la fatalitat, una de les constants de la seua filmografia, està molt present. LAURA, de Preminger, i PERDICIÓN –que deixa clar que Wilder no era només un mestre de la comèdia– són sens dubte dos dels títols imprescindibles del gènere, que contribueixen a configurar el mite –inherent al noir– de la femme fatale.

Pròximament

La sombra de una duda. Alfred Hitchcock. 1943

Extraños en la noche. Anthonny Mann. 1944

I MÉS...

 

  • LAURA

    Otto Preminger · EUA · 1944 · VOSE · B/N · 88' · 35 mm

    Una jove publicista acaba de ser assassinada. Un policia investiga la seua mort i queda fascinat pel retrat de la xica.

  • EL SUEÑO ETERNO (THE BIG SLEEP)

    Howard Hawks · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 114' · 35 mm.

    El detectiu Philip Marlowe emprén una investigació per a descobrir qui és l'autor d'un xantatge a les filles d'un general.

  • EL HALCÓN MALTÉS (THE MALTESE FALCON)

    John Huston · EUA · 1941 · VOSE · B/N · 100' · 35 mm.

    El detectiu Sam Spade investiga la desaparició d'un falcó d'or massís que va pertànyer als Templers, l’elevat valor del qual el convertix en un preat objectiu de l’hampa.

  • ÁNGEL O DIABLO (FALLEN ANGEL)

    Otto Preminger · EUA · 1945 · VOSE · B/N · 97' · DCP

    Eric Stanton arriba sense diners a un xicotet poble de la costa californiana. Allí s'enamora d'una atractiva cambrera, encara que s'acaba casant amb una jove tímida i adinerada.

  • LOS VIOLENTOS AÑOS VEINTE (THE ROARING TWENTIES)

    Raoul Walsh · EUA · 1939 · VOSE · B/N · 104' · 35 mm.

    Un mecànic, el fill d’un fabricant de licors i un estudiant de dret es coneixen a Europa mentres lluiten en la Primera Guerra Mundial. Quan tornen als Estats Units es veuen arrossegats pel món [...]

  • LA PASIÓN CIEGA (THEY DRIVE BY NIGHT)

    Raoul Walsh · EUA · 1940 · VOSE · B/N · 95' · 35 mm

    Joe i Paul Fabrini són dos germans que tracten d'obrir-se camí pel seu compte com a camioners. Després d'uns durs començaments, les coses comencen a anar bé, però l'ambició de Joe i [...]

  • EL ÚLTIMO REFUGIO (HIGH SIERRA)

    Raoul Walsh · EUA · 1941 · VOSE · B/N · 100' · 35 mm

    Un gàngster que acaba d'eixir de presó i vol refer la seua vida decideix participar en un últim colp a Califòrnia. En el seu viatge a través del país, entaula amistat amb una humil família de grangers.

  • PERDICIÓN (DOUBLE INDEMNITY)

    Billy Wilder · EUA · 1944 · VOSE · B/N · 106' · DCP

    Un agent d’assegurances grava en un dictàfon la confessió de la seua vida: com va ser seduït per una bella dona que el va acabar involucrant en un terrible pla.

  • SÓLO SE VIVE UNA VEZ (YOU ONLY LIVE ONCE)

    Fritz Lang · EUA · 1937 · VOSE · B/N · 87' · 35 mm

    Un home que no ha tingut massa sort en la vida i ha participat en xicotets delictes ix de la presó disposat a reformar-se, però els seus antecedents fan que siga acusat d'un atracament que no ha comès.

  • EL MINISTERIO DEL MIEDO (MINISTRY OF FEAR)

    Fritz Lang · EUA · 1944 · VOSE · B/N · 87' · 35 mm

    Un home ix del sanatori mental on ha estat reclòs i, prop de l'estació, descobreix una fira que celebra una festa benèfica. Allí guanya un pastís que conté un microfilm amb informació sobre el [...]

  • EL ENEMIGO PÚBLICO (THE PUBLIC ENEMY)

    William A. Wellman · EUA · 1931 · VOSE · B/N · 84' · DCP

    Des de menut, Tom Powers comet xicotets robatoris en companyia del seu amic Matt Doyle. Quan es fan homes, l'arribada de la Llei Seca serà la seua gran oportunitat per a fer-se un nom en el món del [...]

  • EL CUERVO / CONTRATADO PARA MATAR (THIS GUN FOR HIRE)

    Frank Tuttle · EUA · 1942 · VOSE · B/N · 80' · 35 mm

    Un assassí a sou descobreix que el director d'un club nocturn li ha pagat amb diners robats i que la policia està darrere de la seua pista.

  • EL EXTRAÑO AMOR DE MARTHA IVERS (THE STRANGE LOVE OF MARTHA IVERS)

    Lewis Milestone · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 116' · DCP

    Martha Ivers ha heretat una fortuna i està casada amb el fiscal del districte. Un dia es retroba amb un amic de la seua joventut que descobreix l'origen delictiu deld seus diners. Martha li proposa un tracte.

  • RETORNO AL PASADO (OUT OF THE PAST)

    Jacques Tourneur · EUA · 1947 · VOSE · B/N · 95' · 35 mm

    A fi d'oblidar el seu passat criminal, un home s'instal·la en un poble i troba faena en una gasolinera. Un dia és descobert per un dels seus antics camarades i es veu immers de nou en l'ambient que [...]

  • SCARFACE, EL TERROR DEL HAMPA (SCARFACE)

    Howard Hawks · EUA · 1932 · VOSE · B/N · 93' · DCP

    Tony Camonte, un pistoler ignorant i sense escrúpols, és el lloctinent d’un dels gàngsters més poderosos de Chicago. Ambiciós i cruel, Camonte elimina a poc a poc els rivals del seu cap.

  • HISTORIA DE UN DETECTIVE (MURDER, MY SWEET)

    Edward Dmytryk · EUA · 1944 · VOSE · B/N · 95' · DCP

    Un delinqüent que ha passat set anys a la presó contracta el detectiu Philip Marlowe perquè busque la seua nóvia, a la qual no ha vist en els últims sis anys.

  • LA CASA DE LA CALLE 92 (THE HOUSE ON THE 92nd STREET)

    Henry Hathaway · EUA · 1945 · VOSE · B/N · 88' · 35 mm.

    Un comando nazi arriba a Nova York amb la finalitat d'aconseguir la fórmula per a construir la bomba atòmica. L'F.B.I. intenta evitar-ho coste el que coste.

  • EL CARTERO SIEMPRE LLAMA DOS VECES (THE POSTMAN ALWAYS RINGS TWICE)

    Tay Garnett · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 113' · 35 mm.

    Durant la Gran Depressió, un jove sense ocupació comença a treballar en un bar de carretera regentat per un home major i per la seua dona, molt més jove que ell. Prompte el nouvingut i l'esposa [...]

AGENDA DE ACTUALIDAD Y PROGRAMACIÓN

  • Dona't d'alta com usuari
  • Facebook
  • Registre telemàtic
  • Instruccions tramatació Telemàtica
  • La festa del curt
  • Catàleg de la Filmoteca
  • Restauracions IVAC
  • Curts20'17''
  • FestiMapp
  • Bàsics Filmoteca_2017
  • Imatges per rescatar
  • EFG 1914
  • CulturArts IVAC recupera els teus records
  • Berlanga Film Museum
  • Taller estándares metadata
  • EDCINE

© Copyright 2010. Institut Valencià de Cultura - Generalitat Valenciana. Desarrollado por Grafico.es

Perfil del Contratante | Avís Legal | Contacto | Alta d'usuaris | RSS