1. Estás en:
  2. La Filmoteca / Programació / Cicles

CRIMS I OMBRES: EL CINEMA NEGRE CLÀSSIC

Amb el títol Crims i ombres, La Filmoteca presenta un àmplia retrospectiva sobre el cinema negre del període clàssic, en el qual es concentren les manifestacions més canòniques del gènere.

Més enllà de l’ambigüitat del terme, que pot tindre diversos significats, amb el temps i al costat del western, el cinema negre s'ha convertit en un dels pilars de l'edifici mític del cinema de Hollywood, vinculat a la seua edat daurada. De manera coherent amb l'enunciat triat, la majoria dels títols del cicle pertanyen, sobretot, a l'època clàssica, però també al període en què comença la crisi del sistema d'estudis (dècades dels 40 i 50). Com a model genèric singular, posseïdor d'una configuració pròpia, el considerem diferent del primitiu cinema de gángsters dels anys 30 (que també està representat amb un grapat de títols) i del policíac modern o thriller postclàssic que sorgeix a partir dels anys 60, la qual cosa no vol dir que no assumisca i incorpore elements del primer o no puguem rastrejar les seues empremtes en aquest últim. Els títols inclosos en el cicle són la prova que el cinema negre, com a referent mític, forma part del nostre imaginari col·lectiu. És el malson que ix de la fàbrica de somnis quan estava en plena plenitud i quan comença a decaure, i està associat en la nostra memòria a la icònica figura de Bogart, al cinema en blanc i negre, a les atmosferes plenes de fum i a les frases i rèpliques que assoten l'aire.

Aquest mes estan programades tres de les pel·lícules del cicle. SOLO SE VIVE UNA VEZ, protagonitzada per un Henry Fonda en estat de gràcia, és la segona pel·lícula americana de Fritz Lang, un retrat social en el qual el tema de la fatalitat, una de les constants de la seua filmografia, està molt present. LAURA, de Preminger, i PERDICIÓN –que deixa clar que Wilder no era només un mestre de la comèdia– són sens dubte dos dels títols imprescindibles del gènere, que contribueixen a configurar el mite –inherent al noir– de la femme fatale.

Pròximament

La sombra de una duda. Alfred Hitchcock. 1943

Extraños en la noche. Anthonny Mann. 1944

I MÉS...

 

  • LAURA

    Otto Preminger · EUA · 1944 · VOSE · B/N · 88' · 35 mm

    Una jove publicista acaba de ser assassinada. Un policia investiga la seua mort i queda fascinat pel retrat de la xica.

  • EL SUEÑO ETERNO (THE BIG SLEEP)

    Howard Hawks · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 114' · 35 mm.

    El detectiu Philip Marlowe emprén una investigació per a descobrir qui és l'autor d'un xantatge a les filles d'un general.

  • EL EXTRAÑO (THE STRANGER)

    Orson Welles · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 95' · DCP

    Franz Kindler, perillós criminal nazi, s’oculta en una xicoteta ciutat dels Estats Units, on gaudix de la simpatia dels seus conveïns. L’anunci del seu matrimoni amb una xica de la localitat [...]

  • EL HALCÓN MALTÉS (THE MALTESE FALCON)

    John Huston · EUA · 1941 · VOSE · B/N · 100' · 35 mm.

    El detectiu Sam Spade investiga la desaparició d'un falcó d'or massís que va pertànyer als Templers, l’elevat valor del qual el convertix en un preat objectiu de l’hampa.

  • FORAJIDOS (THE KILLERS)

    Robert Siodmak · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 100' · 35 mm

    Un veterà de la Segona Guerra Mundial ha d’enfrontar-se als problemes d’adaptació a la vida civil després de la contesa. Un dia coneix la nóvia d’un gàngster, que li proposa unir-se a la [...]

  • ENCADENADOS (NOTORIUS)

    Alfred Hitchcock · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 101' · DCP

    Després de la Segona Guerra Mundial, el pare d'Alicia Huberman, un espia nazi, és condemnat per traïció contra els Estats Units. Després del judici, Alicia dóna una festa en la qual apareix un [...]

  • ÁNGEL O DIABLO (FALLEN ANGEL)

    Otto Preminger · EUA · 1945 · VOSE · B/N · 97' · DCP

    Eric Stanton arriba sense diners a un xicotet poble de la costa californiana. Allí s'enamora d'una atractiva cambrera, encara que s'acaba casant amb una jove tímida i adinerada.

    Ángel o [...]

  • EL JUSTICIERO (BOOMERANG!)

    Elia Kazan · EUA · 1947 · VOSE · B/N · 86' · DCP

    En una xicoteta ciutat de Connecticut, un capellà és assassinat en ple carrer, i els ciutadans exigeixen una intervenció contundent de la policia. Tots els testimonis identifiquen John Waldron com [...]

  • PÁNICO EN LAS CALLES (PANIC IN THE STREETS)

    Elia Kazan · EUA · 1950 · VOSE · B/N · 93' · 35 mm

    Una nit, en els barris baixos de Nova Orleans, el rufià Blackie i els seus amics maten un immigrant que els havia guanyat jugant al pòquer. Al matí següent, el doctor Clint Reed confirma que el [...]

  • LOS VIOLENTOS AÑOS VEINTE (THE ROARING TWENTIES)

    Raoul Walsh · EUA · 1939 · VOSE · B/N · 104' · 35 mm.

    Un mecànic, el fill d’un fabricant de licors i un estudiant de dret es coneixen a Europa mentres lluiten en la Primera Guerra Mundial. Quan tornen als Estats Units es veuen arrossegats pel món [...]

  • LA PASIÓN CIEGA (THEY DRIVE BY NIGHT)

    Raoul Walsh · EUA · 1940 · VOSE · B/N · 95' · 35 mm

    Joe i Paul Fabrini són dos germans que tracten d'obrir-se camí pel seu compte com a camioners. Després d'uns durs començaments, les coses comencen a anar bé, però l'ambició de Joe i [...]

  • EL ÚLTIMO REFUGIO (HIGH SIERRA)

    Raoul Walsh · EUA · 1941 · VOSE · B/N · 100' · 35 mm

    Un gàngster que acaba d'eixir de presó i vol refer la seua vida decideix participar en un últim colp a Califòrnia. En el seu viatge a través del país, entaula amistat amb una humil família de grangers.

  • PERDICIÓN (DOUBLE INDEMNITY)

    Billy Wilder · EUA · 1944 · VOSE · B/N · 106' · DCP

    Un agent d’assegurances grava en un dictàfon la confessió de la seua vida: com va ser seduït per una bella dona que el va acabar involucrant en un terrible pla.

  • SÓLO SE VIVE UNA VEZ (YOU ONLY LIVE ONCE)

    Fritz Lang · EUA · 1937 · VOSE · B/N · 87' · 35 mm

    Un home que no ha tingut massa sort en la vida i ha participat en xicotets delictes ix de la presó disposat a reformar-se, però els seus antecedents fan que siga acusat d'un atracament que no ha comès.

  • EL MINISTERIO DEL MIEDO (MINISTRY OF FEAR)

    Fritz Lang · EUA · 1944 · VOSE · B/N · 87' · 35 mm

    Un home ix del sanatori mental on ha estat reclòs i, prop de l'estació, descobreix una fira que celebra una festa benèfica. Allí guanya un pastís que conté un microfilm amb informació sobre el [...]

  • EL ENEMIGO PÚBLICO (THE PUBLIC ENEMY)

    William A. Wellman · EUA · 1931 · VOSE · B/N · 84' · DCP

    Des de menut, Tom Powers comet xicotets robatoris en companyia del seu amic Matt Doyle. Quan es fan homes, l'arribada de la Llei Seca serà la seua gran oportunitat per a fer-se un nom en el món del [...]

  • EL CUERVO / CONTRATADO PARA MATAR (THIS GUN FOR HIRE)

    Frank Tuttle · EUA · 1942 · VOSE · B/N · 80' · 35 mm

    Un assassí a sou descobreix que el director d'un club nocturn li ha pagat amb diners robats i que la policia està darrere de la seua pista.

  • EL EXTRAÑO AMOR DE MARTHA IVERS (THE STRANGE LOVE OF MARTHA IVERS)

    Lewis Milestone · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 116' · DCP

    Martha Ivers ha heretat una fortuna i està casada amb el fiscal del districte. Un dia es retroba amb un amic de la seua joventut que descobreix l'origen delictiu deld seus diners. Martha li proposa un tracte.

  • RETORNO AL PASADO (OUT OF THE PAST)

    Jacques Tourneur · EUA · 1947 · VOSE · B/N · 95' · 35 mm

    A fi d'oblidar el seu passat criminal, un home s'instal·la en un poble i troba faena en una gasolinera. Un dia és descobert per un dels seus antics camarades i es veu immers de nou en l'ambient que [...]

  • icono de la película

    CAYO LARGO (KEY LARGO)

    John Huston · EUA · 1948 · VOSE · B/N · 100' · 35 mm

    Un veterà de guerra visita al pare i la vídua d'un company caigut en combat, que regenten un hotel en Cayo Largo. La seua estada es complica, ja que a l'hotel s'allotja també una banda de [...]

  • SCARFACE, EL TERROR DEL HAMPA (SCARFACE)

    Howard Hawks · EUA · 1932 · VOSE · B/N · 93' · DCP

    Tony Camonte, un pistoler ignorant i sense escrúpols, és el lloctinent d’un dels gàngsters més poderosos de Chicago. Ambiciós i cruel, Camonte elimina a poc a poc els rivals del seu cap.

  • HISTORIA DE UN DETECTIVE (MURDER, MY SWEET)

    Edward Dmytryk · EUA · 1944 · VOSE · B/N · 95' · DCP

    Un delinqüent que ha passat set anys a la presó contracta el detectiu Philip Marlowe perquè busque la seua nóvia, a la qual no ha vist en els últims sis anys.

    Magnífica adaptació de la [...]

  • LA JUNGLA DE ASFALTO (THE ASPHALT JUNGLE)

    John Huston · EUA · 1950 · VOSE · B/N · 112' · 35 mm.

    Un advocat corrupte i un grup de delinqüents planegen un audaç atracament a una joieria, que podria fer-los rics si la sort els acompanya.

  • CUERPO Y ALMA (BODY AND SOUL)

    Robert Rossen · EUA · 1947 · VOSE · B/N · 104' · DCP

    Un xic d'un barri pobre de Nova York entra en el món de la boxa professional obligat per les necessitats econòmiques.

    > Dura crònica de corrupció, pobresa i explotació contra la qual el [...]

  • EL ABRAZO DE LA MUERTE (CRISS CROSS)

    Robert Siodmak · EUA · 1949 · VOSE · B/N · 88' · 35 mm

    Steve torna a la seva ciutat després d'haver passat un any separat de la seua dona, amb esperances de refer el seu matrimoni. Les noves companyies i ambició de la seua ex l'empenyen al món del delicte.

  • LA CASA DE LA CALLE 92 (THE HOUSE ON THE 92nd STREET)

    Henry Hathaway · EUA · 1945 · VOSE · B/N · 88' · 35 mm.

    Un comando nazi arriba a Nova York amb la finalitat d'aconseguir la fórmula per a construir la bomba atòmica. L'F.B.I. intenta evitar-ho coste el que coste.

  • EL CARTERO SIEMPRE LLAMA DOS VECES (THE POSTMAN ALWAYS RINGS TWICE)

    Tay Garnett · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 113' · 35 mm.

    Durant la Gran Depressió, un jove sense ocupació comença a treballar en un bar de carretera regentat per un home major i per la seua dona, molt més jove que ell. Prompte el nouvingut i l'esposa [...]

  • EL BESO DE LA MUERTE (KISS OF DEATH)

    Henry Hathaway · EUA · 1947 · VOSE · B/N · 98' · 35 mm

    Nick Bianco és ferit i arrestat durant un assalt a una joieria. En el judici, el fiscal li ofereix reduir la seua condemna si dóna els noms dels seus camarades, però ell es nega. Però quan [...]

  • PESADILLA (THE STRANGE AFFAIR OF UNCLE HARRY)

    Robert Siodmak · EUA · 1945 · VOSE · B/N · 80' · DCP

    En un tranquil poble dels Estats Units, Harry Quincey, un solter amargat pel seu fracàs com a artista, viu amb les seues dues germanes i una serventa. De manera inesperada, Harry anuncia que va a [...]

  • A TRAVÉS DEL ESPEJO (THE DARK MIRROR)

    Robert Siodmak · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 85' · DCP

    Un metge apareix assassinat. La principal sospitosa és una dona que va ser vista abandonant l'escenari del crim, però quan la policia comença a investigar farà un sorprenent descobriment.

  • EXTRAÑOS EN LA NOCHE (STRANGERS IN THE NIGHT)

    Anthony Mann · EUA · 1944 · VOSE · B/N · 56' · DCP

    Un sergent de Marines, que ha sigut ferit en el camp de batalla, passa la seua convalescència a Europa. En l'hospital rep cartes anònimes d'una jove i acaba enamorant-se d'ella. Quan torna a casa [...]

  • ENVUELTO EN LA SOMBRA (THE DARK CORNER)

    Henry Hathaway · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 99' · 35 mm

    Un detectiu privat, que quasi viu en la misèria, descobreix un dia que l'estan seguint. Després d'acorralar al seu perseguidor, s'assabenta que actua a les ordres d'un antic soci amb el qual va [...]

  • YO CREO EN TI (CALL NORTHSIDE 777)

    Henry Hathaway · EUA · 1948 · VOSE · B/N · 111' · 35 mm

    En 1932, Frank Wiecek és condemnat a 99 anys de presó per un crim que no va cometre. Dotze anys després, la seua mare ha aconseguit estalviar 5.000 $ netejant pisos i els ofereix com a recompensa [...]

  • LA CIUDAD DESNUDA (THE NAKED CITY)

    Jules Dassin · EUA · 1948 · VOSE · B/N · 96' · DCP

    Una calorosa matinada neoyorkina, la model Jean Baxter és assassinada a sang freda per dos homes. Un tinent d'homicidis es fa càrrec del cas amb l'ajuda d'un jove i competent detectiu.

  • NOCHE EN LA CIUDAD (NIGHT AND THE CITY)

    Jules Dassin · Regne Unit · 1950 · VOSE · B/N · 101' · DCP

    L'estafador Harry Fabian, que anhela una vida d'abundància, intenta tramar un pla lucratiu amb un campió de lluita greco-romana. Però no hi ha diners fàcils en aquest submón de tripijocs, [...]

  • MERCADO DE LADRONES (THIEVE'S HIGHWAY)

    Jules Dassin · EUA · 1949 · VOSE · B/N · 94' · DCP

    Un camioner, que es guanya la vida transportant fruita en duríssimes condicions, decideix no sotmetre's a les pressions dels dirigents de sindicats mafiosos que en el seu moment van estafar i van [...]

  • FUERZA BRUTA (BRUTE FORCE)

    Jules Dassin · EUA · 1947 · VOSE · B/N · 98' · DCP

    Darrere dels murs de la presó Westgate imperen la por i la violència. L'alcaid manté amuntonats els presos i els sotmet a constants vexacions. Joe Collins i els seus companys de cel·la, farts de [...]

AGENDA DE ACTUALIDAD Y PROGRAMACIÓN

  • Dona't d'alta com usuari
  • Registre telemàtic
  • Instruccions tramatació Telemàtica
  • Restauracions IVAC
  • Imatges per rescatar
  • Catàleg de la Filmoteca
  • Curts20'18''
  • Básics Filmoteca 2018
  • FestiMapp
  • EFG 1914
  • CulturArts IVAC recupera els teus records
  • Berlanga Film Museum
  • Taller estándares metadata
  • EDCINE
<
culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Audiovisuals i Cinematografia

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Tel. 963 539 300
audiovisual_ivc@gva.es

Nota legal

Contacto express





Acepto las condiciones y la
política de privacidad