1. Estás en:
  2. La Filmoteca / Programació / Cicles

RETROSPECTIVA JOSEPH LOSEY

La Filmoteca presenta, en col·laboració amb el Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià i la Filmoteca Española, un cicle amb els títols més destacats de la filmografia de Joseph Losey, cineasta nord-americà clau en els anys 60 i 70 que, després de ser perseguit per la caça de bruixes de McCarthy, va haver de treballar a l'estranger. Entre les seues pel·lícules destaquen les col·laboracions amb el dramaturg Harold Pinter, especialment EL SIRVIENTE, una magnífica (i crua) paràbola de la lluita de classes.

JOSEPH LOSEY

Joseph Losey va representar als anys seixanta la màxima expressió del denominat cinema d'autor (o d'art i assaig) amb obres com EL SIRVIENTE (1963), REY Y PATRIA (1964), ACCIDENTE (1967) i EL MENSAJERO (1971), totes, menys la segona, escrites pel dramaturg Harold Pinter. Però abans de convertir-se en una figura preeminent del cinema d'autor europeu, va viure la complexa situació que va afectar tants represaliats en la caça de bruixes empresa a Hollywood a partir de 1947. La seua obra es divideix en tres períodes, l'inicial en el cinema nord-americà fins a principis dels anys cinquanta, el prestigi aconseguit a Anglaterra en els seixanta i setanta i una última etapa més itinerant que el va portar a treballar sota producció italiana, francesa i espanyola.

Nascut a La Crosse, Wisconsin, en 1909, Losey va orientar els seus passos cap al periodisme escrit i radiofònic, per a passar després al medi teatral. La seua oberta orientació d'esquerres el va portar a posar en peus muntatges d'obres de Bertold Brecht i a residir una temporada en l'antiga Unió Soviètica per a estudiar nous conceptes teatrals. A la fi dels trenta va començar a dirigir curtmetratges per a la Metro Goldwyn Mayer i va debutar en format llarg en 1948 amb EL MUCHACHO DE LOS CABELLOS VERDES, una al·legoria contra les guerres, els totalitarismes i la intransigència davant la diferència. Encara que va poder realitzar diverses pel·lícules de cinema negre de baix cost i amb un indissimulat component social –El forajido (1950), EL MERODEADOR (1951) i LA LARGA NOCHE (1951), les tres escrites per guionistes represaliats pel Comité d'Activitats Antiamericanes, Daniel Mainwaring, Dalton Trumbo i Ring Lardner Jr.–, i fins i tot un ‘remake’ de la cèlebre M de Fritz Lang en 1951, el seu nom va aparèixer en les llistes negres a causa de l'orientació dels seus primers films i va ser acusat de pertànyer al Partit Comunista nord-americà.

Quan és cridat a declarar, es troba a Itàlia rodant Imbarco a mezzanotte / Stranger on the Prowl (1952). Decideix no tornar als Estats Units i instal·lar-se a Anglaterra. Estrena aquest film amb el pseudònim d'Andrea Forzano i els dos primers que realitza en el seu país d'adopció no porten el seu nom per qüestions sindicals: EL TIGRE DORMIDO (1954), primera col·laboració amb un dels seus actors fetitxe, Dirk Bogarde, apareix acreditada a Victor Hanbury, i Intimidad con un extraño (1956), la signa com a Joseph Walton.

Losey s'assenta en el cinema britànic en un moment de transformació. És l'auge del Free Cinema –tendència de la qual no participa encara que algunes de les seues primeres pel·lícules dels seixanta tinguen un cert aire realista i social– però també de la productora de cinema fantàstic Hammer Film, per a la qual Losey va començar X The Unknown (1956), del rodatge de la qual seria apartat i substituït per Leslie Norman, i va dirigir després Estos son los condenados (1962); ambdues són les úniques incursions de Losey en els dominis de la ciència ficció.

Després d'un intent d'integració en la gran indústria cinematogràfica britànica amb The Gypsy and the Gentleman (1958), producció de la companyia Rank protagonitzada per Melina Mercouri, la seua obra aconsegueix un notable interés a partir del film d'intriga LA CLAVE DEL ENIGMA (1959) i el drama carcerari EL CRIMINAL (1961), en el qual inicia la seua col·laboració amb l'altre actor amb el qual millor s'entendria, Stanley Baker. Fins a mitjan setanta, Losey combina pel·lícules molt personals en les quals reflexiona sobre les relacions de poder (entre homes i entre institucions) a partir d'una posada en escena repleta de símbols (la seua particular utilització de les imatges especulars), amb títols d'aparença en principi més comercial servits per les grans estrelles del moment i inspirats en obres molt populars o d'indubtable prestigi literari.

Al primer grup pertanyen la pel·lícula que millor defineix la seua obra, EL SIRVIENTE, amb la incisiva escriptura de Pinter i el duel actoral entre Bogarde i James Fox, a més d'ACCIDENTE (Gran Premi del Jurat en el Festival de Cannes), EL MENSAJERO (Palma d'Or a Cannes) i l'al·legat antibèl·lic REY Y PATRIA, l'acció del qual esdevé en les trinxeres britàniques durant la celebració d'un judici sumaríssim per deserció, en la Primera Guerra Mundial. En el segon grup s'integren obres com EVA (1962), adaptació d'una novel·la de James Hadley Chase, protagonitzada per Jeanne Moreau i primera de les moltes pel·lícules que Losey consagrarà a personatges femenins que irradien una estranya fascinació; MODESTY BLAISE (1966), iconoclasta versió del còmic d'espionatge de Peter O’Donnell i Jim Holdaway interpretada per Monica Vitti; La mujer maldita (1968), una peça de Tennessee Williams servida per l'explosiva parella Elizabeth Taylor-Richard Burton; CEREMONIA SECRETA (1968), drama psicològic i claustrofòbic interpretat de nou per Elizabeth Taylor, al costat de Robert Mitchum i Mia Farrow; Chantaje contra una esposa (1973), segons la peça de Henrik Ibsen i amb Jane Fonda, David Warner i Trevor Howard, i UNA INGLESA ROMÁNTICA (1975), un altre dels seus films definitoris, un joc triangular intens i malèvol escrit per Tom Stoppard i interpretat per Glenda Jackson, Michael Caine i Helmut Berger.

En aquest fecund període, Losey realitzarà obres molt abstractes com CAZA HUMANA (1970), en la qual narra la fugida de dos presos perseguits per un misteriós helicòpter –el guió està escrit per l'actor Robert Shaw, protagonista al costat de Malcolm McDowell, i el film va competir a Sant Sebastià–, i EL OTRO SEÑOR KLEIN (1976), amb Alain Delon en el paper d'un home sense principis durant l'ocupació nazi de França que és acusat de ser jueu (guanyadora del César a la millor pel·lícula). Però rodaria també films de transparent accent polític com El asesinato de Trotsky (1972), amb Delon com a Ramón Mercader i Burton en el paper de León Trotsky, i Las rutas del sur (1978), continuació de La guerra ha terminado (1966) d'Alain Resnais, escrita novament per Jorge Semprún i amb Yves Montand repetint el seu paper d'exiliat espanyol en permanent conflicte ideològic.

Losey va tornar a Brecht molts anys després amb una adaptació al cinema de GALILEO (1974), segons la traducció a l'anglés que havia realitzat Charles Laughton i amb Topol, molt popular llavors gràcies a El violinista en el tejado (1971), en el paper principal. Va fer també òpera filmada –DON GIOVANNI (1979), amb Ruggero Raimondi– i va realitzar a França La Truite (1982), amb Isabelle Huppert en un altre dels complexos personatges femenins del cinema del director. La seua última pel·lícula és Steaming (1985), inèdita a Espanya com l’anterior. Es tracta d'una obra d'arrel teatral protagonitzada per Vanessa Redgrave i Sarah Miles i ambientada en un bany turc londinenc el dia del seu tancament, reservat només a clientes femenines. Losey no va poder veure el muntatge definitiu de la pel·lícula, ja que va morir al juny de 1984, quasi un any abans que es presentara a Cannes.

Font: www.sansebastianfestival.com

 

  • REY Y PATRIA (KING AND COUNTRY)

    Joseph Losey · Regne Unit · 1964 · VOSE* · B/N · 88' · Digital HD.

    En les trinxeres de Flandes, un soldat voluntari lluita durant tres anys; tots els seus camarades han mort i un dia de combat intens no resisteix més i s'allunya per a fugir del fragor. Quan es vol [...]

  • EL MERODEADOR (THE PROWLER)

    Joseph Losey · EUA · 1951 · VOSE* · B/N · 92' · 35 mm

    Un policia descontent amb el seu treball és designat per a investigar el cas d'un home que ronda la casa d'una dona casada, espiant-la per la finestra del bany.

  • EL SIRVIENTE (THE SERVANT)

    Joseph Losey · Regne Unit · 1963 · VOSE · B/N · 115' · 35 mm

    Un intrigant i manipulador majordom aconsegueix, gradualment, dominar la vida del senyor al qual serveix, aprofitant-se de les seues febleses.

  • MODESTY BLAISE, SÚPER AGENTE FEMENINO (MODESTY BLAISE)

    Joseph Losey · Regne Unit · 1966 · VOSE* · Color · 119' · DCP

    Modesty Blaise és una seductora espia a qui recorre el govern britànic per a impedir que un criminal duga a terme un robatori milionari de diamants.

  • EL OTRO SEÑOR KLEIN (MR. KLEIN)

    Joseph Losey · Itàlia, França · 1976 · VOSE · Color · 123' · 35 mm

    París, 1942. Robert Klein porta una existència feliç durant l'ocupació nazi. Els problemes sorgeixen quan s'assabenta que la policia el busca perquè pensa que és jueu i descobreix que el [...]

  • LA LARGA NOCHE (THE BIG NIGHT)

    Joseph Losey · EUA · 1951 · VOSE* · B/N · 75' · 35 mm

    Una nit, el pare d'un jove de 17 anys és colpejat per un periodista esportiu. Traumatitzat per aquest fet, i incapaç d'entendre'l, el xic decideix venjar-se.

  • UNA INGLESA ROMÁNTICA (THE ROMANTIC ENGLISHWOMAN)

    Joseph Losey · França, Regne Unit · 1975 · VOSE · Color · 116' · 35 mm.

    Una història de desitjos ocults en la qual Elisabeth, l'esposa d'un escriptor, intenta trobar-se a si mateixa durant un viatge en solitari a Baden-Baden.

  • EVA (EVE)

    Joseph Losey · Itàlia, França · 1962 · VOSE* · B/N · 125' · 35 mm.

    Un escriptor d'èxit, compromés amb una guionista, coneix en Venècia l'Eva, una seductora dona per la qual perd el cap.

  • EL MUCHACHO DE LOS CABELLOS VERDES (THE BOY WITH THE GREEN HAIR)

    Joseph Losey · EUA · 1948 · VOSE* · Color · 82' · 35 mm.

    En un poble anglés, la policia troba un xiquet amb el cap afaitat, que acabarà confessant a un psiquiatre la seua història: després de quedar-se orfe durant un bombardeig sobre Londres, el seu [...]

  • CAZA HUMANA (FIGURES IN A LANDSCAPE)

    Joseph Losey · Regne Unit · 1970 · VOSE* · Color · 110' · Digital HD.

    En un país de Llatinoamèrica, dos presos fugits pateixen la persecució constant d'un helicòpter negre.

  • EL MENSAJERO (THE GO-BETWEEN)

    Joseph Losey · Regne Unit · 1970 · VOSE · Color · 116' · Digital HD.

    Anglaterra, principis del segle XX. Els senyors Maudsley, de l'alta societat anglesa, conviden un company de classe del seu fill a passar uns dies de vacances amb ells. El nouvingut serà utilitzat [...]

  • ACCIDENTE (ACCIDENT)

    Joseph Losey · Regne Unit · 1967 · VOSE* · Color · 105' · 35 mm.

    L'ambient aparentment plàcid d'una universitat anglesa es converteix en un escenari pertorbador quan queda exposat a la càmera-lupa de Losey: lluites de poder, relacions clandestines, desig [...]

  • CEREMONIA SECRETA (SECRET CEREMONY)

    Joseph Losey · Regne Unit · 1968 · VOSE* · Color · 109' · 35 mm

    Leonore coneix Cenci, una misteriosa jove que li recorda a la seua filla morta anys arrere; per la seua banda, Cenci creu veure en Leonore a la mare que va perdre sent xiqueta.

  • EL CRIMINAL (THE CRIMINAL)

    Joseph Losey · Regne Unit · 1960 · VOSE · B/N · 97' · 35 mm

    Un lladre duu a terme el seu últim colp i amaga el botí. Quan és detingut i enviat a presó, hi ha molts interessats a conéixer el parador dels diners.

  • EL FORAJIDO (THE LAWLESS)

    Joseph Losey · EUA · 1950 · VOSE* · B/N · 82' · 35 mm.

    Un periodista deixa la gran ciutat per a portar una plàcida vida en una xicoteta població americana, però prompte es troba a l'ull de l'huracà en defensar la causa d'un jornaler mexicà.

  • LA CLAVE DEL ENIGMA (BLIND DATE)

    Joseph Losey · Regne Unit · 1959 · VOSE · B/N · 95' · 35 mm.

    Un inspector de policia investiga l'assassinat d'una dona casada. El principal sospitós és el seu amant secret, un jove pintor.

  • EL TIGRE DORMIDO (THE SLEEPING TIGER)

    Joseph Losey · Regne Unit · 1954 · VOSE* · B/N · 89' · 35 mm.

    Un delinqüent intenta robar a un brillant psicoanalista, però aquest l'acaba convertint en el conillet d'Índies d'un experiment: eliminar la seua tendència al crim.

  • GALILEO (GALILEO)

    Joseph Losey · EUA, Regne Unit · 1975 · VOSE · Color · 145' · Digital

    Basada en l'obra teatral de Bertolt Brecht sobre la vida de l'astrònom Galileu Galilei, que, amb les seues teories sobre el sistema solar, es va guanyar el rebuig de les poderoses autoritats eclesiàstiques.

  • DON JUAN (DON GIOVANNI)

    Joseph Losey · Alemanya, Itàlia, França · 1979 · VOSE · Color · 176' · Digital HD.

    Adaptació cinematogràfica de l'òpera de Mozart. En la Sevilla del segle XVII, Don Juan és un seductor sense escrúpols que ignora les ganes de venjança que desperta entre els seus enemics.

AGENDA DE ACTUALIDAD Y PROGRAMACIÓN

  • Dona't d'alta com usuari
  • Facebook
  • Registre telemàtic
  • Instruccions tramatació Telemàtica
  • La festa del curt
  • Catàleg de la Filmoteca
  • Restauracions IVAC
  • Curts20'17''
  • FestiMapp
  • Bàsics Filmoteca_2017
  • Imatges per rescatar
  • EFG 1914
  • CulturArts IVAC recupera els teus records
  • Berlanga Film Museum
  • Taller estándares metadata
  • EDCINE

© Copyright 2010. Institut Valencià de Cultura - Generalitat Valenciana. Desarrollado por Grafico.es

Perfil del Contratante | Avís Legal | Contacto | Alta d'usuaris | RSS