1. Estás en:
  2. La Filmoteca / Programació / Cicles

FORD vs HAWKS

En la programació de la Filmoteca és l'hora dels clàssics (mai està de més tornar sobre ells). Sota el títol Ford versus Hawks presentem, en col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya, una selecció de títols mitjançant la qual es pretén destacar la seua aportació creativa a la història del cinema.

Aquests dos grans cineastes americans de soca-rel del Hollywood clàssic, que s'expressaven amb eloqüent lucidesa a través del cinema de gènere, no estaven enfrontats, inclús les seues carreres tenen certs paral·lelismes, però representaven mirades diferents sobre la realitat del seu temps, en concret a l'hora de retratar el seu propi país. Ford és un “historicista”; el cronista més genuí i no exempt de gest crític, sobretot a través dels seus westerns, de la creació del mite fundacional dels Estats Units i de la seua evolució com a nació. La seua sensibilitat social, contradient el tòpic que estem davant d'un director de discurs reaccionari, es manifesta amb tota la seua esplendor en Las uvas de la ira; inclús films com El joven Lincon o El último hurra tracten explícitament el tema polític. Hawks, d’altra banda, encara que també compte en la seua obra amb títols, començant per Río Rojo, que pertanyen al gènere americà per excel·lència, parla quasi sempre en present, ja siga reflexionant sobre què significa el treball col·lectiu d'homes en plena acció dins del cinema d'aventures o parlant en les seues magnífiques comèdies de la guerra de sexes entre homes i dones, en la qual ells eixen perdent de manera patètica. Més greu i reflexiu Ford, més vitalista i intuïtiu Hawks, en el cinema d'ambdós trobem, a més de la seua particular poètica de la imatge i de la narració, un depurat sentit de l'humor, que en el primer té de vegades un to elegíac i en el segon resulta més cínic. Més enllà de diferències i similituds, el que fan, i molt bé, cadascun a la seua manera, és retratar amb la saviesa i experiència del clàssic a gents i paisatges.

Pròximament

El delator. John Ford. 1935

Huracán sobre la isla. John Ford. 1937

¡Qué verde era mi valle! John Ford. 1941

Tener y no tener. Howard Hawks. 1944

¡Hatari! Howard Hawks. 1962

I més

 

  • EL SUEÑO ETERNO (THE BIG SLEEP)

    Howard Hawks · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 114' · 35 mm.

    El detectiu Philip Marlowe emprén una investigació per a descobrir qui és l'autor d'un xantatge a les filles d'un general.

  • TENER Y NO TENER (TO HAVE AND HAVE NOT)

    Howard Hawks · EUA · 1944 · VOSE · B/N · 100' · 35 mm.

    Segona Guerra Mundial. Dos mariners, que estan en l’illa de Martinica esperant inútilment que algun vaixell els contracte, acaben treballant per a la Resistència.

  • EL DELATOR (THE INFORMER)

    John Ford · EUA · 1935 · VOSE · B/N · 91' · DCP

    Dublín, 1922. Un membre de l'IRA és expulsat per negar-se a matar a un soldat britànic. Menyspreat per tots, es mor de fam, i la seua nóvia es dedica a fer el carrer. La seua única opció és [...]

  • HURACÁN SOBRE LA ISLA (THE HURRICANE)

    John Ford · EUA · 1937 · VOSE · B/N · 102' · DCP

    A bord d'un creuer pels mars del Sud, un metge recorda temps passats i la lluita contra la condemna injusta d'un aborigen, símbol de la llibertat per als indígenes.

  • EL JOVEN LINCOLN (YOUNG MR. LINCOLN)

    John Ford · EUA · 1939 · VOSE · B/N · 100' · DCP

    1832. El jove Abraham Lincoln té 23 anys i treballa en una xicoteta tenda d'un poble d'Illinois, però devora llibres i estudia Dret de forma autodidacta. A poc a poc s'adona que el seu talent de [...]

  • SCARFACE, EL TERROR DEL HAMPA (SCARFACE)

    Howard Hawks · EUA · 1932 · VOSE · B/N · 93' · DCP

    Tony Camonte, un pistoler ignorant i sense escrúpols, és el lloctinent d’un dels gàngsters més poderosos de Chicago. Ambiciós i cruel, Camonte elimina a poc a poc els rivals del seu cap.

  • EL ÚLTIMO HURRA (THE LAST HURRAH)

    John Ford · EUA · 1958 · VOSE · B/N · 121' · 35 mm

    En una ciutat de Nova Anglaterra, un vell alcalde, estimat i temut a parts iguals, s'enfronta a la seua reelecció. El seu rival és un inepte jove recolzat pels sectors més conservadors i influents [...]

  • LA TABERNA DEL IRLANDÉS (DONOVAN'S REEF)

    John Ford · EUA · 1963 · VOSE · Color · 109' · 35 mm

    Dos soldats retirats porten una vida perfecta en una illa del Pacífic, on un d'ells ha obert una taverna. Fins a aquest paradís tropical arriba una estirada bostoniana que busca el seu pare.

  • SÓLO LOS ÁNGELES TIENEN ALAS (ONLY ANGELS HAVE WINGS)

    Howard Hawks · EUA · 1939 · VOSE · B/N · 121' · 35 mm.

    Una jove fa escala a Barranca, un port sud-americà. Allí coneixerà grup de pilots que arrisquen la vida portant el correu amb les seues avionetes a través de les muntanyes.

AGENDA DE ACTUALIDAD Y PROGRAMACIÓN

  • Dona't d'alta com usuari
  • Facebook
  • Registre telemàtic
  • Instruccions tramatació Telemàtica
  • La festa del curt
  • Catàleg de la Filmoteca
  • Restauracions IVAC
  • Curts20'17''
  • FestiMapp
  • Bàsics Filmoteca_2017
  • Imatges per rescatar
  • EFG 1914
  • CulturArts IVAC recupera els teus records
  • Berlanga Film Museum
  • Taller estándares metadata
  • EDCINE

© Copyright 2010. Institut Valencià de Cultura - Generalitat Valenciana. Desarrollado por Grafico.es

Perfil del Contratante | Avís Legal | Contacto | Alta d'usuaris | RSS