1. Estás en:
  2. La Filmoteca / Programació / Cicles

FORD vs HAWKS

En la programació de la Filmoteca és l'hora dels clàssics (mai està de més tornar sobre ells). Sota el títol Ford versus Hawks presentem, en col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya, una selecció de títols mitjançant la qual es pretén destacar la seua aportació creativa a la història del cinema.

Aquests dos grans cineastes americans de soca-rel del Hollywood clàssic, que s'expressaven amb eloqüent lucidesa a través del cinema de gènere, no estaven enfrontats, inclús les seues carreres tenen certs paral·lelismes, però representaven mirades diferents sobre la realitat del seu temps, en concret a l'hora de retratar el seu propi país. Ford és un “historicista”; el cronista més genuí i no exempt de gest crític, sobretot a través dels seus westerns, de la creació del mite fundacional dels Estats Units i de la seua evolució com a nació. La seua sensibilitat social, contradient el tòpic que estem davant d'un director de discurs reaccionari, es manifesta amb tota la seua esplendor en Las uvas de la ira; inclús films com El joven Lincon o El último hurra tracten explícitament el tema polític. Hawks, d’altra banda, encara que també compte en la seua obra amb títols, començant per Río Rojo, que pertanyen al gènere americà per excel·lència, parla quasi sempre en present, ja siga reflexionant sobre què significa el treball col·lectiu d'homes en plena acció dins del cinema d'aventures o parlant en les seues magnífiques comèdies de la guerra de sexes entre homes i dones, en la qual ells eixen perdent de manera patètica. Més greu i reflexiu Ford, més vitalista i intuïtiu Hawks, en el cinema d'ambdós trobem, a més de la seua particular poètica de la imatge i de la narració, un depurat sentit de l'humor, que en el primer té de vegades un to elegíac i en el segon resulta més cínic. Més enllà de diferències i similituds, el que fan, i molt bé, cadascun a la seua manera, és retratar amb la saviesa i experiència del clàssic a gents i paisatges.

 

  • PASIÓN DE LOS FUERTES (MY DARLING CLEMENTINE)

    John Ford · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 97' · DCP

    A Wyatt Earp, antic xèrif de Dodge City, li ofereixen el lloc de comissari de la ciutat de Tombstone, però el rebutja perquè li interessa més el negoci ramader a què es dedica amb els seus [...]

  • EL HOMBRE QUE MATÓ A LIBERTY VALANCE (THE MAN WHO SHOT LIBERTY VALANCE)

    John Ford · EUA · 1962 · VOSE · B/N · 120' · 35 mm

    Un ancià senador del Congrés dels Estats Units explica a un periodista per què ha acudit al funeral d'un vell amic. La història comença molts anys abans, quan era un jove advocat de l'Est que es [...]

  • EL SUEÑO ETERNO (THE BIG SLEEP)

    Howard Hawks · EUA · 1946 · VOSE · B/N · 114' · 35 mm.

    El detectiu Philip Marlowe emprén una investigació per a descobrir qui és l'autor d'un xantatge a les filles d'un general.

  • ME SIENTO REJUVENECER (MONKEY BUSINESS)

    Howard Hawks · EUA · 1952 · VOSE · B/N · 97' · 35 mm

    Un investigador inventa una fórmula per a retardar el procés d’envelliment. Quan un ximpanzé del laboratori aboca la fórmula en l’aigua, les persones que la beuen comencen a comportar-se com [...]

  • TENER Y NO TENER (TO HAVE AND HAVE NOT)

    Howard Hawks · EUA · 1944 · VOSE · B/N · 100' · 35 mm.

    Segona Guerra Mundial. Dos mariners, que estan en l’illa de Martinica esperant inútilment que algun vaixell els contracte, acaben treballant per a la Resistència.

  • LA DILIGENCIA (STAGECOACH)

    John Ford · EUA · 1939 · VOSE · B/N · 97' · DCP

    Personatges molt diversos emprenen un llarg i perillós viatge en diligència. Entre ells, un fora de la llei que busca venjança, una prostituta a la qual han tirat del poble, un jugador, un metge, [...]

  • EL DELATOR (THE INFORMER)

    John Ford · EUA · 1935 · VOSE · B/N · 91' · DCP

    Dublín, 1922. Un membre de l'IRA és expulsat per negar-se a matar a un soldat britànic. Menyspreat per tots, es mor de fam, i la seua nóvia es dedica a fer el carrer. La seua única opció és [...]

  • HURACÁN SOBRE LA ISLA (THE HURRICANE)

    John Ford · EUA · 1937 · VOSE · B/N · 102' · DCP

    A bord d'un creuer pels mars del Sud, un metge recorda temps passats i la lluita contra la condemna injusta d'un aborigen, símbol de la llibertat per als indígenes.

  • EL JOVEN LINCOLN (YOUNG MR. LINCOLN)

    John Ford · EUA · 1939 · VOSE · B/N · 100' · DCP

    1832. El jove Abraham Lincoln té 23 anys i treballa en una xicoteta tenda d'un poble d'Illinois, però devora llibres i estudia Dret de forma autodidacta. A poc a poc s'adona que el seu talent de [...]

  • QUÉ VERDE ERA MI VALLE (HOW GREEN WAS MY VALLEY)

    John Ford · EUA · 1941 · VOSE · B/N · 118' · 35 mm

    En un poble miner de Gal·les viuen els Morgan, miners orgullosos del seu treball, fidels a les tradicions i a la unitat familiar. No obstant això, la baixada dels salaris provocarà un enfrontament [...]

  • SCARFACE, EL TERROR DEL HAMPA (SCARFACE)

    Howard Hawks · EUA · 1932 · VOSE · B/N · 93' · DCP

    Tony Camonte, un pistoler ignorant i sense escrúpols, és el lloctinent d’un dels gàngsters més poderosos de Chicago. Ambiciós i cruel, Camonte elimina a poc a poc els rivals del seu cap.

  • FORT APACHE (FORT APACHE)

    John Ford · EUA · 1948 · VOSE · B/N · 127' · 35 mm

    Acabada la Guerra de Secessió, el capità York, amb una notable experiència militar, espera ser designat comandant d'un destacament aïllat del regiment de cavalleria. Tanmateix, l'home seleccionat [...]

  • LA LEGIÓN INVENCIBLE (SHE WORE A YELLOW RIBBON)

    John Ford · EUA · 1949 · VOSE · Color · 103' · 35 mm

    Les tribus índies planegen unir-se per a una guerra total contra els blancs. Un capità de cavalleria a punt de retirar-se rep l’orde d’evitar les concentracions d’indis i d’escortar [...]

  • EL ÚLTIMO HURRA (THE LAST HURRAH)

    John Ford · EUA · 1958 · VOSE · B/N · 121' · 35 mm

    En una ciutat de Nova Anglaterra, un vell alcalde, estimat i temut a parts iguals, s'enfronta a la seua reelecció. El seu rival és un inepte jove recolzat pels sectors més conservadors i influents [...]

  • LA TABERNA DEL IRLANDÉS (DONOVAN'S REEF)

    John Ford · EUA · 1963 · VOSE · Color · 109' · 35 mm

    Dos soldats retirats porten una vida perfecta en una illa del Pacífic, on un d'ells ha obert una taverna. Fins a aquest paradís tropical arriba una estirada bostoniana que busca el seu pare.

  • RÍO GRANDE (RIO GRANDE)

    John Ford · EUA · 1950 · VOSE · B/N · 105' · DCP

    El coronel York combat als apatxes des del seu fort pròxim a la frontera amb Mèxic. El seu fill, que ha fracassat en West Point, s’allista al seu regiment. Disposada a traure’l d’allí, [...]

  • SÓLO LOS ÁNGELES TIENEN ALAS (ONLY ANGELS HAVE WINGS)

    Howard Hawks · EUA · 1939 · VOSE · B/N · 121' · 35 mm.

    Una jove fa escala a Barranca, un port sud-americà. Allí coneixerà grup de pilots que arrisquen la vida portant el correu amb les seues avionetes a través de les muntanyes.

  • RÍO ROJO (RED RIVER)

    Howard Hawks · EUA · 1948 · VOSE · B/N · 133' · 35 mm.

    Després de la Guerra de Secessió, el ramader Tom Dunson i el seu fill adoptiu, supervivents d’una matança duta a terme pels indis, projecten traslladar deu mils caps de bestiar des de Texas fins [...]

  • LOS CABALLEROS LAS PREFIEREN RUBIAS (GENTLEMEN PREFER BLONDES)

    Howard Hawks · EUA · 1953 · VOSE · Color · 91' · 35 mm.

    Lorelei i Dorothy són dos cantants que viatgen en un creuer des dels Estats Units cap a París. Una rossa i una altra morena, però les dos igualment belles, seduiran tota l’embarcació amb un [...]

  • RÍO BRAVO (RÍO BRAVO)

    Howard Hawks · EUA · 1959 · VOSE · Color · 141' · 35 mm.

    El xèrif Chance empresona per assassinat al germà d'un poderós terratinent que intentarà alliberar-lo per tots els mitjans. Per a impedir-ho, Chance compta amb la col·laboració de dos ajudants: [...]

  • EL DORADO (EL DORADO)

    Howard Hawks · EUA · 1967 · VOSE · Color · 126' · DCP

    Un conegut pistoler a sou anomenat Cole Thornton s’alia amb un antic company, ara xèrif d’El Dorado, per a mediar en una baralla entre ranxers.

AGENDA DE ACTUALIDAD Y PROGRAMACIÓN

  • Dona't d'alta com usuari
  • Registre telemàtic
  • Instruccions tramatació Telemàtica
  • Restauracions IVAC
  • Imatges per rescatar
  • Catàleg de la Filmoteca
  • Curts20'18''
  • Básics Filmoteca 2018
  • FestiMapp
  • EFG 1914
  • CulturArts IVAC recupera els teus records
  • Berlanga Film Museum
  • Taller estándares metadata
  • EDCINE
<
culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Audiovisuals i Cinematografia

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Tel. 963 539 300
audiovisual_ivc@gva.es

Nota legal

Contacto express





Acepto las condiciones y la
política de privacidad